Säkerhetsalternativ När ett bolag samtycker till att sälja eller utfärda sina aktier till anställda, eller när en fondfond ger optioner till en anställd att förvärva förtroendeenheter, kan arbetstagaren få en skattepliktig förmån. Vad är en säkerhet (aktie) alternativ skattepliktig nytta Vad är fördelen Typer av alternativ. När är det skattepliktigt Avdrag för välgörande donation av värdepapper Villkor som ska träffas för att få avdraget när säkerheten doneras. Avdrag för förmånsbestämningar Villkor som ska uppfyllas för att kunna berättiga till avdrag. Rapportera fördelen på T4-slipkoderna som ska användas på T4-gliden. Avhängande avdrag för löneavdrag på alternativ Ta reda på när du behöver hålla CPP-bidrag eller inkomstskatt från alternativ. (EI-premier gäller inte alternativ). Blanketter och publikationer Sekundär meny WebbplatsinformationCRA QampA om personaloptioner Denna artikel visas först i Skatteämnen nr 2005 daterad den 12 augusti 2010. Resolution 23 till 31 i 2010 års federala budget föreslog ändringar av reglerna för personaloptioner. Lagstiftningen för dessa förslag har ännu inte släppts. CRA har lagt fram en rad frågor och svar angående budgetförslaget för personaloptioner, utdrag ur vilka återges nedan. 1. Vilka är de nuvarande reglerna för utbetalningsrättigheter För närvarande, när en anställd förvärvar värdepapper (kallad quotasharesquot för QampAs) enligt ett optionsoptionsavtal och vissa villkor är uppfyllda kan arbetstagaren ha rätt till avdrag lika med hälften av optionsräntan (optionsavdragsavdrag). I det här fallet kan arbetsgivaren inte göra anspråk på avdrag för utfärdande av säkerhet. Anställdas optionsoptionsavtal kan struktureras på ett sådant sätt att, om anställda avyttrar sina aktieoptionsrättigheter till arbetsgivaren för kontantbetalning eller annan in natura ersättning (utbetalning), kan arbetsgivaren dra av utbetalningsbetalningen , medan arbetstagaren fortfarande är berättigad till optionsoptionsavdrag. 2. Vad är budgetförslaget med avseende på utbetalningsrättigheter För transaktioner som inträffar efter klockan 4:00 Eastern Standard Time den 4 mars 2010 föreslår budgeten att optionsavdragsavdraget endast kommer att vara tillgängligt i situationer där antingen arbetstagaren utövar sina alternativ genom att förvärva aktier av sin arbetsgivare eller arbetsgivaren väljer i föreskriven form för alla Aktieoptioner utfärdade eller utfärdade efter 16:00 Eastern Standard Time den 4 mars 2010 enligt avtalet att varken arbetsgivaren eller någon som inte arbetar i vapen längd med arbetsgivaren kommer att kräva ett avdrag för utbetalning avseende anställda disposition av rättigheter enligt avtalet och Arbetsgivaren lämnar ett sådant val till ministerns statsminister, arbetsgivaren ger arbetstagaren skriftligt bevis på ett sådant val och arbetstagaren lämnar ett sådant bevis till ministeriet för nationell intäkt med sin individuella inkomstskatt och förmånsavkastning för året där aktieoptionsavdrag hävdas. Dessutom gäller för dispositioner av rättigheter som inträffar efter klockan 4:00 Eastern Standard Time den 4 mars 2010 föreslår budgeten att klargöra att aktieoptionsreglerna gäller för en anställd (eller en person som inte handlar i armlängd med arbetstagaren) som disponerar rättigheter enligt ett avtal om att sälja eller emittera aktier till en person med vilken arbetstagaren inte handlar med vapenlängd. Valutaväxlingsval 3. Hur påverkar skatteuppskjutningsvalet enligt gällande regler För närvarande, när vissa villkor är uppfyllda, kan anställda i offentligt handlade företag som förvärvar värdepapper enligt ett optionsoptionsavtal välja att skjuta upp erkännandet av beståndet optionsförmån till det år då de förfogar över aktierna. 4. Hur påverkar budgetförslaget skatteuppskjutningsvalet När det gäller rättigheter enligt avtal om försäljning eller emission av aktier som utövas efter klockan 4:00 Eastern Standard Time den 4 mars 2010, föreslår budgeten att upphäva uppskjutningsbestämmelsen. 5. Behållas när anställda utövar sina optioner Ja, för de anställda som utnyttjar sina optioner efter 2010, föreslår budgeten att klargöra att arbetsgivaren kommer att behöva hålla tillbaka och betala ett belopp avseende den skattepliktiga optionsrätten (netto av eventuella avdrag för aktieoptioner) i samma utsträckning som om förmånsbeloppet hade betalats som anställningsbonus. Vidare föreslår budgeten för ersättning för personaloptioner som uppkommer vid förvärvet av aktier efter 2010 att det faktum att förmånen härrör från dessa förvärv inte betraktas som en grund för vilken statsministeren kan minska källkrav. 6. Kommer dessa förslag att gälla om det finns restriktioner för dispositionen av de aktier som förvärvats enligt optionsoptionsavtalet. Ovanstående förslag gäller inte för optioner som beviljats före 2011, i enlighet med ett skriftligt avtal som ingåtts före klockan 4:00 Eastern Standard Time den 4 mars 2010, där avtalet då innehöll ett skriftligt villkor som begränsar arbetstagaren från att avyttra de aktier som förvärvats enligt avtalet under en period efter träning. Särskild hjälp till skatteutslag. 7. Innehöll budgeten någon befrielse för anställda i situationer där värdet av de aktier som förvärvades av dem enligt ett optionsoptionsavtal minskade avsevärt mellan tiden då aktieoptionen utnyttjades och aktiernas disposition Ja, där en anställd avyttrar aktier före 2015 och dispositionen av aktierna resulterar i en optionsoptionsförmån för vilken val gjordes för att skjuta upp inkomstkännetecknet, föreslår budgeten att arbetstagaren väljer att välja i föreskriven form för att få efter skattemässig behandling för det år då aktierna är disponibla att summan av optionsoptionsavdraget är lika med aktieoptionsförmånen (därigenom elimineras aktieoptionsförmånen) att arbetstagaren är skyldig att i sin inkomst inkludera ett beskattningsbart kapital få lika med hälften av det minsta av: optionsoptionsförmånen eller den kapitalförlust som uppnåtts vid dispositionen av de optionerade aktierna som anställda du måste betala en särskild skatt som motsvarar intäkter från disposition från dispositionen av de optionerade aktierna (eller 23 av de anställdas avkastning, om arbetstagaren är bosatt i Quebeacutec). Den skattepliktiga realisationsvinsten kommer inte att beaktas för GSTHST Credit, Canada Child Tax Benefit, skatt på Old Age Security Benefits, Refundable Medical Expense Supplement och Work Income Tax Benefit. Tidsfrister för att välja valet till specialhjälp 8. Hur är tidsfristerna för att lägga fram ett val för särskild lindning Tidsfristen för valet är följande: För aktier avyttrad av arbetstagaren före 2010, de anställda som lämnar in förfallodagen för 2010 och för aktier avyttrad av arbetstagaren efter 2009, de anställda som lämnar in förfallodagen för dispositionsåret. Valet kommer att betraktas som en ansökan om beslutsamhet enligt Fairness-bestämmelserna. Detta gör det möjligt för statsministern att ompröva inkomstskatt och förmånsavkastning av berättigade anställda som avyttrade aktier förvärvade enligt ett optionsoptionsavtal 2001 och efterföljande år. Det är viktigt att notera att denna speciella lättnad endast är tillgänglig om en anställd överlämnar de aktier som förvärvats enligt ett aktieoptionsavtal före utgången av 2014. 9. När och hur kan jag göra valet The Canada Revenue Agency (CRA) ) kommer att göra nödvändiga ändringar i formulär, processer och system för att ge effekt på den här föreslagna förändringen. Observera att CRA inte kan ompröva att genomföra valet förrän de nödvändiga lagstiftningsändringarna har mottagit Royal Assent. Frasen skattrevision rangerar med 8220root canal8221 och 8220blind date8221 för att orsaka panik och stress. Investerare som dabble i optionsavtal måste vara medvetna om vissa utlösare som kan leda till att CRA tar en närmare titt på dina skatter. Enligt James Rhodes, en före detta advokatkonsulent som specialiserar sig på beskattning, faller alternativa affärer ofta i en neutral zon mellan vad som tydligt är inkomst och vad som klart är en realisationsvinst. När är en realisationsvinst utan en realisationsvinst Optioner måste rättigheter och teckningsoptioner redovisas på en T5008 på en investerares inkomstskattform. Aktieutdelningar redovisas på en T5. Alternativ som löper ut behöver inte rapporteras på en T5008. Intäkterna beskattas som realisationsvinster, förluster eller utdelningar. Under vissa omständigheter kan emellertid medel betraktas som inkomst istället för realisationsvinst och beskattas av investerarens marginala skattesats. Börsmäklare som gör affärer på egen räkning kommer troligen att ha investeringsvinsterna beskattade som inkomst snarare än en realisationsvinst eftersom de har unik kompetens och kunskap i området. CRA anser följande faktorer: Frekvens: En historia med omfattande köp och försäljning av värdepapper eller en snabb omsättning av fastigheter. Äganderätt: värdepapper ägs under en kort tid. Kunskap om värdepapper: skattebetalaren har viss kunskap om eller erfarenhet På värdepappersmarknaderna och värdepappershandel ingår en del av skattebetalarnas ordinarie verksamhet. Tid spenderad: en betydande del av skattebetalarnas tid spenderas på att studera värdepappersmarknaderna och undersöker potentiella köp. Finansiering: säkerhetsköp finansieras huvudsakligen på margin eller med någon annan form av skuld Aktier: Den typ av köpta aktier är normalt spekulativ och ej utdelning som betalar i naturen. CRA anser att kombinationen av faktorer ovan för att avgöra om en skattskyldig är engagerad i köp och försäljningsoptioner eller är en spekulativ investerare. Om CRA bestämmer att skattebetalaren är i affärer (ett äventyr eller ett intresse av handelens karaktär) beskattas eventuella vinster eller förluster som inkomst vid marginalskattesatsen. Förstärkningen eller förlusten vid kortförsäljning beskattas också som inkomst och antagandet att vinster från säkerhetstransaktioner är på inkomstkonto kommer också att tas i alla situationer där det är uppenbart att skattebetalaren har använt särskild information som inte är tillgänglig för allmänheten för att göra en snabb vinst. En skattebetalare kan ansöka om kapitalvinstbefrielse enligt 39 § inkomstskattelagen, men ett optionsoptionsavtal är inte berättigat till detta undantag. Så investerare måste förstå alla skatteimplikationer innan de går in i optionsavtal. Värdepappersföretag måste slutföra en T5008 för varje avslutad transaktion, och denna blankett är inlämnad med CRA. Det visar ett investerares namn och SIN. Vid inlösen av kapitalvinster måste investerare fylla i en schema 3 med sin avkastning. Rhodos stater CRA kommer att titta på storleken på den förväntade kapitalvinsten och frekvensen av handeln som rapporterats på T5008. Om investeraren har en stor aktivitet kan det vara en röd flagga för vidare utredning. Andra flaggor inkluderar: Sporadisk låginkomst och höga kapitalvinster. De flesta som daghandel har inte heltidsjobb, eftersom daghandel kräver stor tid och uppmärksamhet på forskning och följa marknaden. Rhodos säger att CRA kan undra hur investeraren finansierar handeln med deklarerade inkomsterna och undersöker vidare. Frekventa affärer. När T5008 och schema 3 jämförs kan frekventa handelsmönster eller kortförsäljning utlösa en undersökning. De flesta investerare behåller fortfarande en köp och håller filosofi när det gäller aktieägande. Unik kompetens och kunskap inom branschen. En person i aktiehandeln har unik kunskap och expertis som andra inte har. En fastighetsmäklare som köper och säljer en bostad på kort tid kan också ha kapitalvinsten beskattad som inkomst enligt samma kriterier, även om det var bostadsort under en tidsperiod. Tidigare skillnader eller revisioner. Om din avkastning har blivit flaggad tidigare ökar dina chanser för en annan revision. När en retur flaggas för utredning följer CRA verifierings - och verkställighetsförfaranden. Rhodos stater CRA kommer att begära ytterligare information för att förtydliga det begärda avdraget. Det vanligaste felet som folk gör när man fyller i schema 3 är att klumpa alla transaktioner ihop istället för att specificera det. Om schema 3 inte stämmer med T5008 kan det undersökas ytterligare. Ursprungligen publicerad i Advisors Edge ReportNovember 22, 2010 Ändringar av aktieoptionsreglerna Bill C-47 (Draft Legislation), som godkändes andra behandlingen den 4 november 2010 och har skickats till House Finance Committee, genomför meddelandena som gjordes den 4 mars , 2010 Federal Budget (Budget 2010) med avseende på förändringar i beskattningen av optionsoptioner. I kommentarerna i denna uppdatering beskrivs de viktigaste förändringarna i utbetalningen av aktieoptioner, arbetsgivarens källförpliktelser och uppskjuten aktieoptionsförmån för aktier som är föremål för handel. Utbetalning av optionsoptionerna Allmänt sett kräver reglerna om personaloptionsoptioner att anställda i sin inkomst ska inkludera skillnaden mellan det verkliga värdepappersvärdet på de värdepapper som ställts ut vid den tidpunkt då optionen utövas och det belopp som den anställde betalar för att förvärva säkerhet (och, om tillämpligt, alternativet). Arbetsgivaren har inte rätt att kräva avdrag när det utfärdar aktier vid utövandet av en personaloptionsoption. Medan denna options optionsförmån helt ingår i anställdas inkomster, förutsatt att vissa villkor är uppfyllda, kan arbetstagaren dra av hälften av förmånsbeloppet vid fastställande av skattskyldig inkomst (optionsavdrag). När det här avdraget är tillgängligt, beskattas de anställdas optionsrätter till samma effektiva skattesats som en realisationsvinst. I många fall föredrar personaloptionsinnehavare och deras arbetsgivare att arbetsgivaren betalar kontant den in - Valutakursvärdet av alternativet i utbyte mot uppsägning av alternativet. I så fall kunde arbetstagaren före budgeten 2010 och när den var ordentligt strukturerad, få sin aktieoptionsavgift effektivt beskattad som en realisationsvinst, medan arbetsgivaren i allmänhet hade rätt till skatteavdrag lika med betalningsbeloppet . Utkastet till lagstiftning bekräftar att en anställd inte kommer att kunna göra anspråk på en teckningsoption Avdrag vid disposition av en option att förvärva aktier 3 såvida inte det bolag som har överenskommit att sälja eller emittera aktierna (optionsutställaren) till arbetstagaren lämnar ett val 4 att varken den eller någon som inte handlar i armlängd 5 med den kommer att kräva ett avdrag i förhållande till betalningen till skattebetalaren. Valet måste lämnas in till ministern och ett bevis på valet måste lämnas till den anställde som måste lämna sådan bevisning med sin eller hennes avkastning för det år då optionerna överlämnas. Ordalydelsen i förslaget till lagstiftning innebär att optionsutställaren måste välja för varje tilldelning av optioner till enskilda anställda. Utkastet till lagstiftning verkar inte vara tillämpligt på en kontantlös övning, det vill säga istället för att den anställde överlåter sina alternativ för att få pengarna i pengar, ger Optionsutställaren en mäklare för att lösenpriset ska överföras till den anställde och arbetstagaren utövar alternativen i riktning mot mäklaren att omedelbart sälja aktierna på den öppna marknaden för att tillgodose betalningen av lösenpriset och eventuella tillämpliga skattemässiga avdrag. Observera att mäklareavgifterna, om de betalas av optionsutgivaren, ska vara en skattepliktig förmån för den anställde. Kanadensiska optionsutgivare och utländska moderbolagsledare som beviljar eller har beviljat optioner till anställda i deras kanadensiska medlemsförbund bör överväga följande: Granska deras befintliga planer för att överväga huruvida de har befogenhet att acceptera eller vägra utbetalning av optioner. Bestäm om de vill göra valet för att ge sina medarbetare fördelen med avdragsoptionen. Bestäm om de borde ändra sin befintliga aktieoptionsplan för att inkludera skyldigheten för optionsutställaren att göra valet om en anställd ersätter aktieoptionen. Granska bokföringseffekter av ny åtgärd i bokslutet. Arbetsgivarens skyldigheter i utkastet I utkastet till lagstiftning klargörs också källkodsavdrag för arbetsgivare med avseende på en personaloptionsförmån. En sådan förmån måste bestämmas under året att optionen utövas och beräknas som om värdet av options optionsförmånen hade betalats till arbetstagaren som en kontantbonus. Som en följd av denna nya åtgärd måste arbetsgivarna avstå från utnyttjandet av optionerna, även om endast aktier distribueras till anställda. Syftet med denna åtgärd är att förebygga situationer där anställda inte kan uppfylla sina skyldigheter enligt inkomstskatten till följd av värdeminskningen av värdepapper förvärvade vid utnyttjande av optioner. Följande överväganden gäller för återköpskravet: Om aktieoptionsförmånen är kvalificerad för avdrag för aktieoption, kan beloppet för den skatt som ska hållas kvar reduceras för att återspegla detta avdrag. Om optionerna beviljades före 2011 enligt ett skriftligt avtal som ingåtts före den 4 mars 2010 och ett sådant skriftligt avtal innehöll vid den tidpunkten ett skriftligt villkor som begränsar arbetstagaren från att avyttra aktierna under en period efter utövandet, ingen skatteminskning behöver utföras. 6 Det behöver inte ske skattemässiga avdrag där aktieoptionsförmån uppstår vid utnyttjande av optioner på aktier i ett kanadensiskt kontrollerat privat bolag. Innan budgeten 2010 tolererade Canada Revenue Agencys (CRA) att ingen inkomstskatt kan hållas kvar vid källan på optionsoptioner om ingen annan kontant ersättning betalades till en anställd eller om uteslutningen skulle leda till otillbörlig motgång till arbetstagaren. Denna otillbörliga motgångspolitik gäller inte aktieoptioner som utövas av utländska anställda eller kontantlösa träningsprogram. Utkastet till lagstiftning eliminerar formellt otillbörlig motgångspolicy och eventuell skatteskuld som uppkommer genom utnyttjande av aktieoption kommer inte, såvida inte det annars kan uppskjutas 7. kvalificerar sig som skäl för en minskning av beskattningsavdrag från kreditvärderingsinstitutet. Om ett utländskt moderbolag beviljar optioner till anställda i det kanadensiska dotterbolaget eller dotterbolaget är det utländska moderbolaget tekniskt ansvarigt för avståelse och rapportering av optionsrätten om inte kostnaderna för det utländska moderbolaget laddas till det kanadensiska dotterbolaget eller dotterbolaget. I praktiken rapporterade den kanadensiska arbetsgivaren vanligtvis aktieoptionsförmånen och tog hand om återköpsavgifterna. Det har inte blivit någon indikation från CRA att denna övning inte längre är acceptabel. Optionsutgivare bör överväga följande: Alternativ Utgivare bör granska sina nuvarande administrativa förfaranden för att avstå från aktieoptioner och se till att de överensstämmer med utkastet till lagstiftning. För att uppfylla sina skatteförpliktelser är Option Issuers skyldiga att spåra alternativa övningar av tidigare anställda. Alternativ Utgivare kan överväga att inrätta ett kontantlöst övningsprogram som överensstämmer med källskyddsförpliktelser. Alternativ Utgivare kan överväga att ge anställda och tidigare anställda av emittentens administrativa förfarande för att följa sina förpliktelser som kan innefatta försäljning av en del av aktiernas underliggande aktieoptioner av en mäklare för att täcka gällande källskatt, såvida inte till exempel den anställde betalar det gällande beloppet i kontanter till optionsutgivaren och föreslår att de samråder med sin egen skatterådgivare. Alternativ Emittenter kan överväga att ändra sina optionsoptionsplaner för att förtydliga sina administrativa förfaranden för att uppfylla sina förpliktelser, särskilt om sådana ändringar kan utföras utan säkerhetsinnehavarens godkännande enligt villkoren i den relevanta planen. Arbetsgivare kan överväga att granska andra aktiekompensationsprogram som till exempel personalpappersplaner där aktier kan utfärdas för att följa de nya innehavsreglerna och överväga den skattemässiga källförhållande som måste upprättas. Offentliga företag Aktieoption Uppskjutning Sedan 2000 hade anställda i offentliga företag tillåtelse att välja att skjuta upp införandet av optionsoptionsförmånen vid utnyttjandet av sina optionsrätter till det år då de avyttrade de optionerade värdepapperen (med förbehåll för en årlig gräns på 100 000). I budgeten 2010 har regeringen meddelat att den har för avsikt att upphäva ett sådant val att skjuta upp inkomstintäkten med avseende på optioner som utövas efter den 4 mars 2010. I utkastet till lagstiftning föreskrivs att inga uppskjutningsval får lämnas in för börsnoterade aktier förvärvade efter mars 4, 2010 8. Individer kommer att kunna göra val för att begränsa skatteskulden på den uppskjutna optionsförmånen till ett belopp som motsvarar det slutliga försäljningsintäkter som erhållits. Den elektive lättnad anpassas för att ta hänsyn till de kapitalförluster som uppstår genom dispositionen av aktierna och deras tillämpning mot realisationsvinster från andra källor. Detta val kommer att vara tillgängligt för aktier som sålts före 2015 (inklusive aktier sålda före den 4 mars 2010). För aktier som säljs före 2010 kommer individer att vara skyldiga att lämna in valet genom inlämningsdagen för deras personliga avkastning för 2010. Valet kan dock endast göras där den enskilde valde att skjuta upp beskattning av den förmån som uppstår genom utnyttjande av optioner för förvärv av aktier som handlas på vissa börser. Optioner Utgivare bör överväga att kommunicera med anställda och tidigare anställda att det inte längre är möjligt att skjuta upp beskattning på optionsrätten vid utövandet av sina optioner och föreslå att rådfråga sin egen skatterådgivare för att se över konsekvenserna av budgeten 2010. 1. Emellertid avdrag är endast 25 (i stället för 50) för Quebec skattesyfte. 2. Förutom i Quebec där den effektiva skattesatsen är 30 i stället för 24 för realisationsvinst. 3. Eller enheter vid fondförtroende. 4. På en föreskriven blankett, ännu inte släppt. 5. Problem kan behöva övervägas när ett utländskt moderbolag har beviljat alternativ till kanadensiska anställda. 6. Ett sådant villkor används emellertid inte ofta i optionsoptionsplaner. 7. Det kan vara fallet med kanadensiska kontrollerade privata företag alternativ. 8. Om inte alternativen initialt kvalificerade som CCPC-alternativ. För ytterligare information, kontakta din Stikeman Elliott-representant, någon författare som är listad eller någon medlem i träningsgruppen.
No comments:
Post a Comment