Friday, 4 August 2017

Chipotle Dyr Lager Billiga Alternativ


Market på Twitter lth4gtBarrons på Facebooklth4gtltdiv stylequotborder: ingen padding: 2px 3pxquot classquotfb-likequot data hrefquotfacebookbarronsonlinequot data sendquotfalsequot data layoutquotbuttoncountquot data widthquot250quot data show-facesquotfalsequot data actionquotrecommendquotgtltdivgt lth4gtBarrons på Twitterlth4gtlta hrefquottwitterbarronsonlinequot classquottwitter följa-buttonquot data show-countquottruequotgtFollow barronsonlineltagt Produkt X på Facebook Produkt X på Twitter Chipotle: Pricey lager, billiga alternativ Chipotle Mexican Grill är en kult lager. Du tror antingen att det är en stor tillväxthistoria som är värd för hög värdering, eller du är otroligt att på 380 aktier av en burrito och taco-handlare handlas på cirka 30 gånger nästa års vinst. De två synpunkterna kommer att kollidera när Chipotle (ticker: CMG) rapporterar resultatet för andra kvartalet den 18 juli. Frågor om vinstmarginaler, tillväxtutsikter och värdering kommer att kastas i skarpt lindag. Forget Chipotle Mexican Grill, Inc: Här är 2 Bättre aktier Feb 17, 2016 kl. 17.30 Chipotle Mexican Grill (NYSE: CMG) gjorde sina kunder sjuka. En rad livsmedelssäkerhetsproblem har förgiftat den snabba casual mexikanska kedjan på senare tid och skadat sitt rykte för kvalitetsmat. Utbrott av E. coli, norovirus och salmonella orsakade dussintals Chipotle kunder över hela landet för att kalla sig sjuka de senaste månaderna och tvingade restaurangkedjan att tillfälligt stänga av verksamheten på vissa ställen. En gång i Wall Street älskling har Chipotles-lageret sjunkit över 35 år under de senaste sex månaderna som ett resultat av dessa livsmedelskriser. Med aktier handlas nu omkring 482 en pop eller bara 20 över lagren 52 veckor låg, du tror att beståndet var billigt. Men ett djupare utseende avslöjar Chipotles pris-till-resultat tillväxt förhållandet är 2,37 idag eller betydligt över branschens genomsnittliga PEG på 1,69. Kasta i en av de högsta PE-förhållandena i branschen och aktien verkar dyr, trots den senaste försäljningen. Bildkälla: The Motley Fool. Med tiden kommer hungriga amerikaner utan tvekan att återvända till Chipotle restauranger i droves. Det här är inte alltför första gången en populär matställe har lidit en maträddning, och det kommer inte vara det sista. Förutom att övervaka sina livsmedelshanteringsmetoder planerar Chipotle att starta en enorm marknadsföringskampanj för att övertyga konsumenterna om att maten är säker. Medan vi väntar på att Chipotle ska samlas, serveras investerare bättre i namn som Panera Bread (NASDAQ: PNRA) och Starbucks (NASDAQ: SBUX). Varken Panera eller Starbucks är billiga lager idag. De erbjuder emellertid båda investerarna en stark resultatutveckling och tillförlitlighet på en annars instabil marknad. En varm omfamning från rivaler De livsmedelsburna sjukdomarna drev många skulle vara Chipotle-kunder i armarna hos konkurrenter som Panera Bread. Kunderna undvikde Chipotle-restauranger som pesten i december när amerikanska livsmedels - och drogadministrationen öppnade en undersökning om ett E. coli-utbrott vid den mexikanska kedjan. Detta medförde en minskning i samma butikshandel den månaden som kunder valde att äta någon annanstans. Chipotle ledde till en övergripande 15 nedgång i jämförbar butikshandel under fjärde kvartalet. Samtidigt uppvisade Panera en försäljningsvinst på 2,3 i sin senaste fjärdedel, delvis tack vare ökad trafik på dessa restauranger. Panera är också ett bättre köp nu på grund av sina långsiktiga tillväxtinitiativ. Medan Chipotle är upptagen med att städa upp sin mattrygghet och försöker locka kunderna tillbaka genom sina dörrar, omfattar Panera aggressivt det 21: a århundradet med sitt mobila och leveransinitiativ 2.0. Från och med fjärde kvartalet hade Panera konverterat 410 av sina bakverkskaféer till Panera 2.0. Dessa platser erbjuder nu Rapid Pick Up och Fast Lane Kiosker för att göra det snabbare och enklare för kunder att äta i eller ta ut från Paneras restauranger. Utöver detta har mer än 2 miljoner gäster laddat ner Paneras mobilapp sedan den lanserades 2014 som en del av Panera 2.0-översynen. De första resultaten av detta digitala och mobila företag är överväldigande positiva. Faktum är att försäljningen av samma butik på Panera-platser som konverterats till 2,0-formatet ökade med 8,1 under fjärde kvartalet, jämfört med den sammanlagda jämförbara försäljningsökningen som rapporterades under perioden. I slutändan kan detta leda till en långsiktig försäljningstillväxt för företaget. Inte din genomsnittliga kopp Joe Starbucks är ett annat vinnande lager som inte lämnar investerare sjuka och svältande för tillväxt. Java-jätten betalar en utdelning, om än en blygsam. Det innebär att Starbucks, till skillnad från Chipotles, erbjuder investerare både inkomst och vinsttillväxt. Visst, Starbucks betalar bara en 0,80 årlig utdelning med ett avkastning på 1,42 idag. Men kaffebutikerens förmåga att generera massor av kassaflöde innebär att det inte borde ha något problem att konsekvent växa utbetalningarna i årtionden framöver. Starbucks ökade sin vinst med mer än 33 i år. Dessutom bidrar ledningens löpande investeringar i fristående varumärken som Teavana, La Boulange och Evolution Fresh till att öka tillväxten och hjälpa Starbucks att diversifiera det sätt det genererar vinster. På vägen kommer detta också att innebära potentiellt lukrativ dagligvaruförsäljning, eftersom Starbucks rullar dessa märken till sin konsumentförpackade varorplattform. Chipotle är å andra sidan en fast restaurangutrustning, men det är omfattningen av dess tillväxtkanaler vid denna tidpunkt. Bildkälla: Starbucks. På samma sätt som Panera har Starbucks ett av de starkaste mobila och digitala programmen i detaljhandeln idag. Starbucks lanserade Mobile Order amp Pay i USA förra året till bra fanfare. Mobiltjänsten gör det möjligt för gäster att beställa framåt från en smartphone-enhet och hämta sin order i ett närliggande Starbucks-läge, vilket sparar tid genom att hoppa över linjerna. Tjänsten är nu tillgänglig i över 7.400 Starbucks cafs rikstäckande. Den fortsatta framgången med Mobile Order amp Pay är en stor sak för Starbucks och dess investerare eftersom kaffebutikern genererar högre marginaler från inköp gjorda via mobiltjänsten. Med tanke på dessa katalysatorer borde Starbucks kunna belöna aktieägarna med långsiktig utdelningstillväxt samt den totala resultatutvecklingen. Det här bör också hjälpa till att köra Starbucks-aktien högre oavsett kortfristig svaghet på den bredare marknaden. Medan Chipotle oroar sig för att inte göra sina kunder sjuk, förlorar företaget till Panera och Starbucks, både när det gäller teknisk tillväxt och total kundnöjdhet. Tamara Walsh äger aktier av Panera Bröd och Starbucks. The Motley Fool äger aktier av och rekommenderar Chipotle Mexican Grill, Panera Bread och Starbucks. Prova några av våra dumma nyhetsbrevtjänster gratis i 30 dagar. Vi Fools kanske inte alla håller samma åsikter, men vi tror alla att med tanke på ett brett spektrum av insikter får vi bättre investerare. Motley Fool har en upplysningspolitik. Här är tricket att få en Chipotle Burrito för under 6 Att äta på Chipotle är inte lika billigt som det brukade vara. Weve utforskade hur man får mer mat till fullt pris, men det finns också sätt att få Chipotle mat för ännu billigare. Internetforum har föreslagit att du kan få en burrito med ris för runt 1. Andra budgetmedvetna hackare svär genom att beställa köttsidor för ett ekonomiskt och karbonfritt mellanmål. Vi bestämde oss för att ta saker ett steg längre. Beväpnad med våra budgettips gick vi till en Manhattan Chipotle under lunchen rush. Vår hypotes: Genom att beställa ris burrito, en sida av kyckling och en sida av salsa, kan du få en bättre billigare bootleg burrito. Tricket fungerade - i en utsträckning. Till slut betalade vi 5,50. Det är ungefär 3 mindre än en vanlig kyckling burrito. Våra menypriser är bland de högsta i landet - samma måltid skulle antagligen kosta mindre än 5 på andra marknader. Innan skatter fakturerade Chipotle oss 1,15 för risburrito, 1,15 för sidan av salsa och 2,76 för sidan av kyckling. Heres vad vi har. Det finns några nackdelar med denna metod, i synnerhet att man måste montera burrito själv. Du hamnar också utan extrafunktioner som ost och gräddfil. Men vid 1,15 är allrisris burrito det närmaste Chipotle har till en dollarmeny. Om du vill spara några pengar är detta ett rentabelt alternativ. Har du några Chipotle-menyhackar Lämna dina idéer i kommentarerna. SE ÄVEN: Hur får man stora portioner på ChipotleChipotle39s höga aktiekurs: Värdet av Premium Chipotle Mexican Grill (NYSE: CMG) har varit en älskling av marknaden under en längre tid nu. Det fortsätter att växa till ett ännu starkare företag varje år, och investerare har märkt att de har drivit aktiekursen över 650 under de senaste fem åren. Efter lagren har de senaste åren, och särskilt de senaste veckorna efter den tredje kvartalet, löpt ut, prissätts företaget till ett premie - över 50 gånger vinst. Att jämföra detta med marknadsgenomsnittet PE på 30 eller 18 PE McDonalds-sporten, bör investerare fråga sig: Är Chipotles-aktier fortfarande värda premiumen? Låt oss ta en titt. Chipotle rapporterade nyligen ett exceptionellt tredje kvartal, med en hel del 49 resultatökning år över år. Denna tillväxthastighet ligger långt före vad som helst McDonalds, som är långt förbi sin högvaxningsfas, har kunnat posta i sin senaste historia. Genom att öka försäljningen i samma butik, expandera det fria kassaflödet och gott om utrymme för ökad expansion, heres varför Chipotles lager fortfarande har utrymme att stiga ytterligare, och kan fortfarande vara värt sitt högsta pris. Försäljning av samma butik fortsätter att öka Chipotles senaste intäktsökningar, inklusive ett års-31-hoppa i det helt avslutade kvartalet, beror på en blandning av ökad trafik och högre intäkter per kund som beror på ökade menypriser och optioner. Medan bolaget har öppnat många nya platser i år - 43 i tredje kvartalet och en förväntad 190 totalt i slutet av 2014 - kom de flesta av dessa ökade intäkter från konsistens konsekventa tillväxt i same-store-försäljningen, vilket mäter försäljningen på restauranger öppna minst ett år. Chipotle stängde kvartalet med 1 724 restauranger. I senaste kvartalet ökade försäljningen av jämförbar butik med nästan 20, YOY, före den förväntade 17,3. Detta visar att oavsett om företaget kan fortsätta att expandera sina platser, kan det fortsätta att växa bara från de platser där det finns, men ännu mer spännande, kommer expansionen både nationellt och internationellt att hjälpa företaget att fortsätta växa bra förbi sina nuvarande intäkter och vinstnivåer. Expansion, både nationellt och internationellt, kommer att öka framtida tillväxt. Internt expansion har varit en höjdpunkt i företagens löpning de senaste åren. Chipotle driver för närvarande 1.724 platser, varav nästan hälften öppnade under de senaste fyra åren, då Chiptole expanderade på cirka 200 nya platser per år. Chipotle Management har tidigare sagt att det ser en eventuell framtid på 4000 butiker i USA. Under den senaste kvartalsvisa intäkterna sa ledningen att den förväntar sig så mycket 205 nya butiker 2015. Utanför USA har företaget börjat göra ett fotavtryck i Europa. Företaget går vidare genom att placera butiker i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Även om detta har varit en långsam start och företaget inte har givit en tidslinje för när denna expansion skulle kunna öka, ger den metodiska expansionen en solid bas och gott om utrymme att växa för när den amerikanska marknaden börjar bli mer mättad. Med mindre än 20 av sina placeringar på utländska marknader representerar detta massiv tillväxtpotential för företaget när det bestämmer sig vara rätt tid att vara mer aggressiv. Och det är inte bara expansion av Chipotle butiker som hjälper företaget att växa i snabb takt - det är också företagets strategi att förgrena sig till olika matlagningar. ShopHouse Sydostasiatiska Kök och Pizzeria Locale är två små restaurangkedjor som Chipotle experimenterar med för att se om Chipotle-modellen kan passa till andra kök med samma framgång. Om man antar att företaget kan göra dessa restaurangvarumärken till och med delvis så framgångsrika som sitt främsta varumärke Chipotle, kan detta vara en annan viktig källa till långsiktig tillväxt. Vad Chipotles lager kan vara värt i framtiden Nu kan vi få någon värdering. Samtidigt som vi kan hoppas att Chipotles operativmodell och ledningsbeslut om prissättning och alternativ fortsätter att driva upp samma butikshandel och att inhemsk och internationell expansion så småningom kommer att leda till att många fler platser kan driva intäkterna ytterligare, behöver vi fortfarande kontrollera värdet av beståndet för att se om det finns verklig potential för långsiktig avkastning till löpande priser. Gratis kassaflöde (FCF) är ett sätt att titta på var Chipotles lager kan ledas. Företaget har kunnat växa sin FCF stadigt under de senaste åren, med en sammansatt årlig tillväxttakt på cirka 23. Chipotle handlar idag på cirka 40 gånger fritt kassaflöde. Om företaget kan fortsätta att växa fria kassaflöde till och med en mer konservativ 15-20 under de kommande fem åren, ett mycket sannolikt scenario baserat på tillväxtmöjligheterna diskuterade ovan, då företaget kunde se över 800 miljoner i kontanter årligen år 2019. Om lagret upprätthåller cirka 40 gånger fritt kassaflödespris, skulle det översättas till ett börsvärde på cirka 1 000. Från den fria kassaflödesanalysen är det tydligt att om Chipotle kan fortsätta att öka sina intäkter och pengar på nuvarande nivåer eller till och med lite långsammare, kan beståndet se 50 uppåt på de närmaste fem åren. För att hålla tillväxten på väg måste företaget få intäkter och vinster både från befintliga platser och från nya, två saker som företaget konsekvent har visat att det kan göra. Bradley Seth McNew har ingen position i några angivna lager. Den Motley Fool rekommenderar Chipotle Mexican Grill och McDonalds. Den Motley Fool äger aktier av Chipotle Mexican Grill. Prova några av våra dumma nyhetsbrevtjänster gratis i 30 dagar. Vi Fools kanske inte alla håller samma åsikter, men vi tror alla att med tanke på ett brett spektrum av insikter får vi bättre investerare. Motley Fool har en informationspolicy.

No comments:

Post a Comment